USA West - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van jip-pie - WaarBenJij.nu USA West - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van jip-pie - WaarBenJij.nu

USA West

Door: 8 mei t/m 23 mei 2013

23 Mei 2013 | Verenigde Staten, Los Angeles

Onze volgende bestemming is San Francisco, waarbij we een tussenstop hebben in Dallas voor een dag. We boeken weer een Days Inn hotel waarbij we een gratis upgrade krijgen. Onze intentie is eigenlijk om de stad in te gaan naar de plek waar President Kennedy is vermoord. Uiteindelijk blijven we lekker bij het hotel, omdat we (serieus ;-) moe zijn van het toch wel pittige reisschema.

De volgende dag vliegen we door naar San Francisco, een stad waar we al veel goede berichten over gehoord hebben. San Francisco is een verrassend koele, erg liberale en kleurrijke stad. Als je het ons vraagt, samen met New York de leukste stad van de USA! Een stad gebouwd op 43 heuvels met Victoriaanse huizen, waarvan de bekendste straat als decor diende voor de comedyserie Full House. De bekende 'Cable Cars' trammetjes speciaal ontworpen voor de steile hellingen in de stad.

In de jaren zestig was het liberale San Francisco voor hippies de flowerpower capital van de wereld. Nog altijd wordt er over seks en drugs toleranter gedacht dan op veel andere plekken in de VS. De laatste jaren heeft San Francisco zich ontwikkeld als wereldwijde homohoofdstad. Natuurlijk is daar ook nog de wereldberoemde Golden Gate Bridge en Alcatraz het voormalige gevangeniseiland, waarop alleen de aller zwaarste criminelen, zoals Al Capone, werden opgesloten. Ontsnappen was nagenoeg onmogelijk door het ijskoude water en sterke stromingen. Wat we niet hadden verwacht is dat het er best wel koel is, zomers is het er gemiddeld 15 graden Celcius. Dat merk je dan helemaal als je je warme kleding al terug naar Nederland hebt gestuurd.. Toch maar even een extra trui gekocht.

We slapen in USA Hostels, een goed hostel en gunstig gelegen. We blijven twee dagen in de stad en verkennen deze zoveel mogelijk per voet, soms met een behoorlijke klim. Vanuit het hostel wordt er een citytour georganiseerd waarbij we langs verschillende bezienswaardigheden lopen als Chinatown, Fishermans Warff, Coit Tower en Pier 39. Voor de tweede dag hebben we kaartjes geregeld voor de honkbalclub SF Giants. Super gaaf om eens mee te maken en we hadden prachtig weer! En tja zoals een echte wereldkampioen betaamd, werd er door hun glansrijk gewonnen.

De volgende dag verlaten we San Francisco per huurauto omdat we de Pacific Coast Highway 1 route gaan volgen welke ons via de kust naar LA zal leiden. Deze weg wordt wel de mooiste weg van de VS genoemd. Hij slingert langs de steile kliffen van de Stille Oceaan langs oeroude redwoodbossen, kleurrijke strandplaatsen en oude Spaanse missieposten. We rijden via Silicon Valley, het legendarische hightechcentrum van Californië, naar het Big Basin State Park met de grootste bomen ter wereld, soms wel oplopend tot ruim 90 meter.

De volgende halte is Santa Cruz, een typisch Californisch strandstadje waar we uiteindelijk blijven overnachten. De volgende dag volgen nog wat strandplaatsjes en uiteindelijk kom je bij het mooiste deel van de Highway 1. De steile kust met prachtige baaien en kliffen waar golven op stukslaan. Een waanzinnig mooie autorit en nog leuk om te doen ook met de vele scherpe bochten en een snelle auto ;-) We sluiten deze dag af in Morro Bay, een plaatsje aan de kust waar een hoge vulkaanrots het einde markeert van deze eenzame kust.

The next day gaan we naar het kustplaatsje Santa Barbara, welbekend van de tv serie dus ook daar wilde we een keer geweest zijn. Ook weer een typisch Amerikaanse kustplaatsje, waarvan we er inmiddels nu wel genoeg hebben gezien. Het is allemaal zo netjes aangelegd en onderhouden dat we een bepaalde sfeer missen. Alles lijkt op elkaar.

Uiteindelijk belanden we in het Los Angeles! De autowegen van LA zijn minstens 6 banen breed (x2 in tegengestelde richting) en er zijn langs de weg veel hoge palmbomen te zien, dat gecombineerd met de groene plaatsaanduidingen is echt typerend voor LA. De stad is ontzettend groot, door snelwegen aan elkaar geknoopt en het heeft geen eigen centrum. LA is de entertainment hoofdstad van de wereld. Hollywood brengt honderden film per jaar uit en vol optimisme trekken jaarlijks horden mensen richten de stad om bekend te worden.

We hadden vooraf geen hotel geboekt, omdat we dachten dat dat geen probleem moest opleveren in zo'n grote stad. Genoeg aanbod, maar ontzettend duur. Uiteindelijk na veel rondvragen zijn we in een basic motel beland voor de hoofdprijs. De volgende dag hebben we bij een Days Inn (Duarte) gereserveerd net buiten LA, maar dit bleek later nog zo'n 60 km rijden te zijn. De lange afstanden zijn overigens heel normaal in LA en met een Day Inn wisten we in ieder geval wel welke kwaliteit we konden verwachten voor een goed prijs.

Je bent toerist of je ben het niet dus natuurlijk ga je dan naar Hollywood Boulevard met de bekende Walk of Fame, de heuvels in om zo dicht mogelijk bij het witte Hollywood sign te komen, bezoek je het luxe Beverly Hills en Rodeo Drive en loop je over de bruisende boulevard van Venice Beach. Maar we bezoeken ook een kapper, een paar verschillende Ross Dress for Less winkels (onze favoriete outlet winkel!), werken ons reisblog bij in de bibliotheek van Duarte, wassen onze kleding, relaxen wat bij het hotel, skypen met het thuisfront en vieren een beetje Jippies verjaardag.

Op 19 mei, verjaardag van Jip, staat de nieuwe bestemming op het program. We leveren in de ochtend de huurauto in op de luchthaven van LA, waarna we een bus pakken naar Union Station. Daar vertrekt onze Megabus om 12.15 uur in 6 uur naar Las Vegas, waar Steef 's avonds een verassing voor Jip heeft voor haar verjaardag. We waren al rond 10.00 uur op Union Station en moesten dus twee uur overbruggen. Toen we eindelijk konden gaan inchecken voor de bus, werd ons verteld dat onze bus al vertrokken was..?? Bleek dat we de bus van 12.15 AM hadden moeten hebben in plaats van PM !%##$#%$&*^ Nu was er mogelijk nog plaats in de bus van 17.00 uur, maar dat kon hij echt pas op het laatste moment definitief bevestigen. Dat was dan nog eens 5 uur wachten op het station.. ik zeg happy birthday.. :-( Verrassing van Steef kon gelukkig nog wel met een dag verzet worden omdat we pas rond 22.00 uur in Las Vegas zouden aankomen. Het stomme was dat de 5 uur zo voorbij waren. Tijd is inmiddels zo'n ander begrip geworden en je raakt op een of andere manier door het lange reizen gewend aan het soms lange wachten. Middels internet en de geweldige serie Breaking Bad vlogen de uren voorbij. Ja en dan nog eens 6 uur de bus in, wat overigens ook weer redelijk snel ging.

En dan doemt plotseling in de staat Nevada, midden in de dorre vlakte een stad op. Een verzameling neonlichten die zijn gelijke in de wereld niet kent. De stad van gokpaleizen, shows en seks: sin city. Als je de stip komt oprijden dan ben je de lange reis spontaan vergeten. Las Vegas is een belevenis, een Walt Disney World voor de volwassenen!

We hebben een kamer geboekt bij het Circus Circus Hotel, uiteindelijk de grootste hotelkamer die we in de VS hebben gehad en de goedkoopste (60 euro voor 3 nachten) Top! Het hotel ligt nagenoeg aan het einde van de strip en met het te vroeg uitstappen uit de bus met twee zware rugtassen en een lange rij voor de incheck balie van het hotel waren we uiteindelijk blij om de sleutel in het slot van onze hotelkamer te steken omstreeks middernacht. Klaar voor vandaag! Morgen gewoon een nieuwe dag, een nieuwe verjaardag :-)

De volgende dag gaan we te voet op onderzoek uit in Las Vegas. Geweldig! Je kijkt je ogen uit! Mega grote hotels en ongelooflijke rijkdom allemaal. In de VS moet alles groter en als er ergens een plaats is waarvoor dit opgaat dan is het Las Vegas. Gokken kun je er dag en nacht en je wordt ook nog van gratis drank voorzien. Je mag nergens roken in Amerika, maar in de casino's in Las Vegas wel. Alles om de mensen maar in de casino's te houden. Er worden trainingen gegeven in de verschillende manieren van gokken als Black Jack, Roulette en Poker en verder heeft ieder hotel zijn eigen belevenis.

Er is een hotel waar het Venetië in is nagebouwd, een hotel waar een achtbaan doorheen loopt, een hotel in Egypt/New York/Parijs style en ga zo maar door. Er zijn grote clubs waar de bekendste DJ's ter wereld optreden en er kan overal getrouwd worden. Dan heb je nog de bekende waterfontein show van het Bellagio hotel of je waant je in de Romeinse tijd in Ceasars Palace met een hangover ;-) Wij lopen ons de komende dagen het rubber van onze slippers, maar vermaken ons kostelijk. Tuurlijk hebben we nog gegokt en dat is het enige wat we er over te melden hebben ;-)

20 mei een nieuwe verjaardag en dan eindelijk de surprise! Allebei dressed up stonden we om 19.30 uur klaar voor de entree aan de achterzijde van het hotel. Tien minuten gingen voorbij, 15 en er reden veel limousines en taxi's af en aan en er liepen veel mensen van binnen naar buiten, maar verder gebeurde er niet veel. Steef werd wat onrustig en gaf aan even te moeten bellen. Jip nog steeds niet wetende wat er te gebeuren stond. Uiteindelijk kwam er een limousine aangereden waarbij Steef op stond en aangaf dat onze "taxi" gearriveerd was. Hoe cool!!! Een limo rit over de strip van Las Vegas naar een super schattig Italiaans restaurantje Casa di Amore. Live muziek waarbij de jarigen (en dat waren er veel!) allemaal werden toegezongen. Erg leuke avond gehad en heerlijk gegeten. En de terugreis natuurlijk ook weer per limo, wat een TE gekke surprise!!

We hebben ons op de strip laten afzetten omdat we ook wel een avondje wilde stappen in Las Vegas. Leuk geprobeerd, maar we kwamen met Steef zijn t-shirt en gympjes kwamen we niet heel verder dan de uitsmijter en toen we eindelijk iets hadden gevonden waar we qua kleding wel naar binnen mochten, was het ontbreken van legitimatie de boosdoener. Stom! Wel nog even de mooie fontein show bij het Bellagio gezien en toen maar weer lopend terug naar ons hotel. Voor Jip met blote voeten op de strip omdat de nieuw gekochte hakjes bijna in het water van het Bellagio waren beland, wat een kl%^& schoenen...

De laatste dag in Las Vegas was aangebroken en de intentie was een roadtrip naar the Grand Canyon. Je bent immers in Las Vegas en dit moet je natuurlijk ook gezien hebben... pffff we kunnen niet meer... durven het bijna niet te zeggen... reismoe.. of zoiets.. De tour zou zo'n 12 uur duren, uiterst vroeg vertrekken en zo'n 90 dollar pp kosten. Onze keuze: later uit checken en nog bruiner worden bij het bij het zwembad: heerlijk!! Even voorbereiden op de lange reis die ons naar Hawaii (!) te wachten stond.