Florianopolis! - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van jip-pie - WaarBenJij.nu Florianopolis! - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van jip-pie - WaarBenJij.nu

Florianopolis!

Door: 16-1-2013 t/m 26-1-2013

26 Januari 2013 | Brazilië, Florianópolis

Op naar Florianopolis!

We hadden de afgelopen dagen al veel vliegtuigen zien opstijgen van het vliegveld van Rio en hoopten eigenlijk net over het Jezus beeld heen te vliegen. Scheelt toch weer een helikopter vluchtje... ;-) Helaas!

Florianopolis is een eiland dat in Zuid Brazilië aan de kust ligt. Tussen het vaste land en het eiland ligt de toeristische trekpleister en inspiratiebron voor zo´n beetje elke vakantiekaart, de brug. Op het vasteland heb je dan San Jose, op het eiland Florianopolis. Je komt met het vliegtuig aan op het zuiden van het eiland. Al eerder hebben we gekeken voor een fijn appartement via Airbnb zodat we geen gebruik hoeven maken van een hotel en gewoon ons eigen potje kunnen koken.

Helaas lukte het niet al voor de eerste dag iets te regelen, dus het eerste nachtje zitten we in een hotel op zo´n 5 kilometer van het vliegveld. Altijd leuk om te zien dat je verwachtingen gebaseerd zijn op plaatjes geschoten met een groothoeklens. Het zwembad blijkt dan groot genoeg voor een kwart baantje. Anyway, luxe kamer met alles er op en er aan. Na aankomst zijn we allebei als een blok in slaap gevallen, je bent toch vroeg je bed uit. Begin van de avond op advies van de receptie (eerste links, tweede rechts) 4 kilometer omgelopen. Bedoeling was om naar de boulevard aan het strand te gaan, maar uiteindelijk uitgekomen bij een groot winkelcentrum . Die Brazilianen halen rechts en links nog wel eens door elkaar. Dit had moeten zijn ´eerste rechts, tweede links´. Uiteindelijk wat gegeten in een Italiaans restaurantje (lekkere risotto!!!!) met eindelijk weer eens een wijntje!

De volgende dag verkassen naar het appartementje. 300 meter van het strand vandaan, bij Campeche beach. Wat een fijn appartement! Vanuit de voordeur neem je de trap naar de eerste verdieping. Daar bevinden zich de woonkamer, keuken en badkamer. Van daaruit loopt weer een trap naar boven naar een hele grote slaapkamer. En als kers op de Toekan vla, neem je daar de trap naar boven naar het dakterras met uitzicht over de kust en zee. Wij kunnen ons slechtere dingen voorstellen. We hebben geboekt voor 4 nachten, het zullen er uiteindelijk zes worden.

We hadden ons al voorgenomen om even lekker niks te doen. Hoe stom het ook klinkt, als je New York, Sao Paulo en Rio de Janeiro hebt gezien binnen anderhalve week dan word je daar ook best moe van. Even niet meer je tas inpakken, verkassen, zoeken naar een hotel, ff helemaal niks.
Wat een fijne plek is dit. Supermarkt bezocht en een hoop lekkers in huis gehaald. Even niet naar een restaurant is ook wel eens fijn! Lekker eten gehaald, zelf koken en uiteindelijk moe maar voldaan, heerlijk op het dakterras hangen.

De dagen gaan hier lekker rustig. ´s Ochtends even ontbijten en daarna naar het strand. Campeche beach is een heerlijk strand. Om bij het strand te komen moet je eerst langs de kerk en de begraafplaats. Hier is het blijkbaar traditie om plastic bloemen op de graven te leggen in alle kleuren! Dus best een opgewekt stekkie...

Anyway, lekker windje op het strand, ideaal voor surfers, en heerlijk even tot rust komen. Na een paar dagen de rust opgezocht, verkassen we uiteindelijk naar het officiële Campeche beach. Daar zijn wat strandtentjes en kun je tenminste de hele dag koud bier krijgen! :-)
Overdag nog een paar keer Florianopolis in geweest. Florianopolis heeft nog wel wat koloniale panden, maar veel van vroeger sferen is er niet over. Behalve de grote boom in het centrum. Dit is echt een enorm oude en grote boom. De takken worden nu ondersteund door stalen palen, zodat ze niet onder hun eigen gewicht afbreken. Een mooi gezicht maar uiteindelijk een van de weinige opvallende dingen in Florianopolis. Dit stadje en eiland zijn puur ingericht voor toerisme, zon, zee en strand.
We hadden het liefst nog langer in ons appartement willen blijven, maar helaas was er al weer een reservering gemaakt, dus voor de laatste drie nachten hebben we een hotel op het vasteland geboekt. Helaas konden we niks goeds in de buurt vinden.

Goede is wel dat het busvervoer enorm goed geregeld is in Brazilië en überhaupt heel Zuid Amerika. Overal vanaf het eiland kun je de bus pakken. Deze brengt je naar de centrale terminal bij Florianopolis en vervolgens daar vandaan weer met een andere bus naar een specifieke plek op het eiland. Dus we pakken met tassen en al de bus naar Florianopolis en vervolgens met de taxi nog een klein stukje naar het hotel. Bij het hotel aangekomen even gecheckt welke bussen langskomen en de tassen gedumpt. Terug naar de stad en lekker wezen eten bij een Mexicaan. Wij moeten nog even wennen aan de etenstijden. Wij zaten rond 19u aan tafel in een compleet leeg restaurant en hoogst verbaasd bedienend personeel...

De volgende dag met de bus naar Florianopolis, even wat kaarten op de bus doen, en daarna naar het noorden van het eiland. Dit wordt wat meer gezien als het Saint Tropez van het eiland. Wat duurdere clubs. Het kost uiteindelijk wel anderhalf uur om er te komen, maar het strand is super en je merkt meteen dat er hier wat meer centjes zijn. Creamfields festival vind hier op de 26e plaats, net als wij het vliegtuig in moeten stappen naar Montevideo. Afrojack komt spelen en over een paar weken komt Tiesto ook nog langs in een van de clubs hier.

Tegenover ons hotel zit een grill restaurant dat elke keer als wij er langslopen ramvol zit. Moet toch een goede reden voor zijn! Wij bestellen uiteindelijk (denken wij) een halve en een kwart spies. Wij hadden een soort shaslick in gedachten. We krijgen uiteindelijk een enorme spies op tafel wat naar later blijkt slechts de 1/4 spies. Thank god voor niet Engels sprekende obers die toch enigszins kunnen inschatten dat de gulzigheid van die Hollanders ook een maximum heeft.

We hebben nog 1 dagje dus we besluiten de volgende dag nog een keer naar Campeche beach te gaan. Heerlijk dagje strand, maar met heel naar nieuws van het thuisfront. Het hakt er behoorlijk in en we zijn even van de kaart. We schrijven dit nu een paar dagen later en zijn gelukkig al weer voorzien van beter nieuws...