Uruguay to be continued... - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van jip-pie - WaarBenJij.nu Uruguay to be continued... - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van jip-pie - WaarBenJij.nu

Uruguay to be continued...

Door: 29 jan tm 3 feb 2012

29 Januari 2013 | Uruguay, Montevideo

Om naar Montevideo te komen, nemen we vanuit Punte del Este de bus en we komen na een uur of 3 aan in de hoofdstad, back where we started. Ditmaal hebben we een hotelletje geboekt in het centrum. Even geen slaapzaal en poepende Duitsers. Het Orpheo hotel hadden we speciaal uitgezocht voor de aanwezige gym; er moet een hoop lui zweet uit.

We hebben al achterhaald dat het Carnaval hier zal losbarsten gedurende de dagen dat we er zijn, dus we laten ons meteen even informeren over kaartjes etc. Een kaartje voor het Carnaval betekent niks meer of minder dan een zitplaats op de tribune. Op advies halen we kaartjes voor het ´Defile de Llamadas´ dat de volgende dag op vrijdag 1 feb plaatsvindt, blijkbaar de beste plek in de stad.

Ondertussen brengen we nog wat bezoekjes aan Buquebus omdat het hoofdkantoor zich vlakbij ons hotel bevindt. Zoals het een Nederlander betaamt zijn we niet echt happy met de service en willen we eigenlijk wel een tegemoetkoming in de kosten. In de komende dagen in Montevideo brengen we zo´n 3 bezoeken maar elke keer is het weer; stuur maar een mailtje....Kortom, klantenservice is hier /%&%&(%(/!

De onafhankelijkheidsstrijd van alle Zuid Amerikaanse landen vindt je consequent terug in de hoofdsteden. In elke hoofdstad staat op het centrale plein van de stad een standbeeld van de generaal die rond 1810 het land heeft bevrijd van de koloniale macht (Spanje of Portugal). In Montevideo is het de beurt aan Generaal Jose Artigas. Op het centrale plein een groot beeld van hem te paard en onder de grond een mausoleum met z´n as. Op veel plekken in de stad vind je nog meer beelden die herinneren aan de Spaanse overheersing.

Montevideo en Uruguay zijn niet al te rijk (met uitzondering dan van het yuppen plaatsje Punte del Elste). Er zijn wel wat winkelstraten, maar het is allemaal vrij basic. Je ziet nog wel de koloniale invloeden door de oude panden in de binnenstad. Maar een erg bruisende stad is het niet. De boulevard is verlaten en het strand is vrij rustig. Leuk is wel dat je overal Kevers ziet rondrijden. In de haven, in het oude deel van de stad, is een eet markt opgericht (Mercado del Puerto) waar je voor een prikkie een lekkere steak kan halen. We komen nu steeds dichter bij het land der steaks, Argentinië!

Carnaval!
Wat een fantastisch feest. Het mag dan wel niet zo groots zijn als in Rio de Janeiro, het is superleuk! Van elke barrio (stadsdeel) komt een groep voorbij. De groepen bestaan uit danseressen, vervolgens de oude van dagen, daarna weer danseressen, de Queen en de trommelaars. Ze maken er echt een feest van en het is natuurlijk geen straf om naar allemaal schaars geklede dames te kijken! Door het ritme van de trommels en alle vrolijke dansende mensen kun je ook gewoon zelf niet stil blijven zitten... Na 3 uur optocht begint het langzaam te regenen en besluiten we er tussenuit te knijpen. Wat een knalfeest!

Colonia del Sacremento
Vanuit Montevideo vertrekken we met de bus naar Colonia. We hadden ook de boot vanuit Montevideo naar Buenos Aires kunnen pakken, maar het lijkt ons leuker om Colonia nog even te bezoeken. Colonia was vroeger een havenstad/fort en werd gebruikt voor de handel met het achterland. We boeken een hostel voor een nacht, zodat we de volgende dag de boot kunnen nemen van Colonia naar Buenos Aires.

In Colonia waait het behoorlijk terwijl we de oude stad doorlopen en bekijken. Van de originele verdedigingswerken is weinig meer over, maar je kan wel zien dat het vroeger een belangrijke stad was. In een van de straatjes vinden we een delicatesse zaak, El Buen Suspiro, die wijn uit de regio aanbiedt en daar ook nog een kaasplankje bij serveert.
Aangezien we al een paar weken zonder een goed glas wijn en lekkere kaas hebben moeten doen, besluiten we in plaats van een maaltijd dan maar twee kaasplanken te bestellen en de bijhorende wijn! YUM!
Nou zou je denken dat met voldoende wijn je wel een goede nachtrust kan krijgen. Au contraire... De plaatselijke discotheek blijkt tot 7 uur 's ochtends open te zijn en slecht een kleine 50 meter van het hostel af te zijn. Daarnaast lijken elke brommer en auto door gebrek aan een goede uitlaatpijp, het geluid te geven van opgevoerde Harley Davidsons. Kortom: we doen geen oog dicht en staan de volgende dag compleet gammel op de kade voor de boot naar BA...