¿Habla Espanol? Spaanse cursus in Buenos Aires! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van jip-pie - WaarBenJij.nu ¿Habla Espanol? Spaanse cursus in Buenos Aires! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van jip-pie - WaarBenJij.nu

¿Habla Espanol? Spaanse cursus in Buenos Aires!

Door: 2 feb tm 22 feb 2012

02 Februari 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Met de boot steken we over van Montevideo naar Buenos Aires. Je kan BA al zien liggen vanaf de kade van Montevideo. Je komt in het nieuw ontwikkelde haven gebied terecht dat heel veel weg heeft van de Piet Hein Kade in Amsterdam. Na de andere wereldsteden zijn we super benieuwd naar Buenos Aires en wat we verder nog kunnen zien in het land van Maxima.

De eerste halte is echter een tegenvaller. We hebben een appartement geboekt via Booking.com. We wilden voor de twee weken dat we Spaans gingen volgen graag een vaste plek hebben en dachten die gevonden te hebben. Bij aankomst blijken het gebouw en de bijhorende appartementen nog niet af. Daarnaast werd op de site aangegeven dat er een goede keuken zou zijn en een aparte slaapkamer. Dit is niet geheel het geval. Als je in dit appartement zou slapen zou je met je hoofd naast de keuken liggen. We vinden mekaar heel lief maar om nou elke dag volledig op elkaars lip te zitten gaat ook iets te ver. Daarnaast is er maar liefst 1 pan om een 6 gangen maaltijd mee te bereiden? Godzijdank is er wifi, in de gang weliswaar, maar binnen een half uur regelen we via Airbnb een ander appartement in BA voor dezelfde prijs.

Ons onderkomen ligt midden in de wijk San Telmo. De verhuurder werkt lekker mee en een half uur later staan we voor de deur van Avenida Independencia nummer 300-nogwat. Een tweepersoons liftje brengt ons en onze spullen in twee keer omhoog naar de 14e verdieping.
Jippie en co hebben een leuk appartement geregeld: Penthouse van 3 verdiepingen met een super uitzicht over BA. Kortom we overtreffen onze verwachtingen. Wat een waanzinnig fijne plek om twee weken als vaste stek te hebben. We vallen ook direct met onze neus in de boter, want de beroemde San Telmo markt op zondag is letterlijk om de hoek op 100 meter afstand. De San Telmo markt is een leuke mix van antiek en souvenirs. Supermarkt aan de andere kant van de straat en onze Spaans school is een klein half uurtje lopen.

Maandag ochtend! Vroeg opstaan! Weer naar school, best een rare gewaarwording om weer in de schoolbankjes te zitten. Onze school, El Pasaje Spanish School, ligt in hartje centrum. We hebben les met een Amerikaanse en 4 Canadezen. De lerares, Daiana, kun je het best omschrijven als een veganistische kenautje uit een hippie commune, maar ze doet het wel goed! De eerste dag les valt best zwaar, een hoop stamp werk, maar toch erg leuk!

´s Middags verkennen we de wijk San Telmo wat verder en lopen we naar het Roze Huis (Casa Rosada), het presidentsgebouw. Voor het Roze Huis bevindt zich het grote plein Plaza de Mayo. In vroegere tijden hield Eva Peron a.k.a. Evita samen met haar man Juan Domingo Peron hier hun toespraken en stond het helemaal vol. Nu is het plein vooral bekend door De Dwaze Moeders die nog steeds elke week op donderdag van half 3 tot half 4 smiddags protesteren en opheldering eisen over hun verdwenen kinderen tijdens de militaire junta in de jaren´70. ´s Avonds bewonderen we het mooie uitzicht vanaf ons luxe dakterras, tezamen met een groot bord andijvie stamppot!

De volgende dagen haken we aan bij Ryan en Corine, twee Canadezen uit onze klas, en we lopen kris kras door Buenos Aires. We bezoeken de begraafplaats Cementerio de la Recoleta waar o.a. Evita (Duarte) Peron ligt begraven. Er liggen nog diverse andere grote namen uit de Argentijnse geschiedenis begraven en je verbaasd je over de pracht en praal van de grafhuisjes. Meest confronterende is echter dat alle kisten boven de grond staan. De overledenen van deze begraafplaats worden gebalsemd. Voor de geïnteresseerde is er naast Evita Peron nog een plekje vrij voor het lieve sommetje van 250.000 dollar...

De normale volgorde is dat je eerst het museum over Evita bezoekt en vervolgens naar de begraafplaats. Wij doen het weer eens andersom en na een lange wandeltocht en veel zoeken komen we uiteindelijk uit bij het Evita Peron museum. Haar naam heeft epische vormen aangenomen in Argentinië. Als je de geschiedenis er eens goed op naloopt dan kan je duidelijk achterhalen dat mevrouw Peron een goede aanleg voor PR had. Ze bekommerde zich om de armen en praatte een behoorlijk woordje mee in de politiek. Ze schopte het bijna zelfs tot vice-president. Dat ze op haar 33e al het hoekje omging heeft natuurlijk ook meegespeeld bij het creëren van de legende. In het museum tref je een groot aantal persoonlijke zaken aan zoals jurken, hoeden, brieven etc. Het meeste indruk maakt echter het filmpje dat wordt afgespeeld en dat vertelt over haar dood en wat er daarna met haar lichaam is gebeurd. Haar lichaam is na haar dood aan kanker de halve wereld over gegaan, verstopt, beschadigd etc. Respect voor de overledenen was er niet echt bij.

We brengen nog een bezoek aan het Museo de la Casa Rosada, een historisch museum dat pal achter het Roze Huis ligt. Indrukwekkend museum met veel informatie over de onafhankelijkheidsstrijd die bijna elk Zuid Amerikaans land heeft gevoerd tegen de koloniale machten. Aan hetzelfde plein ligt ook de kathedraal, Cathedral Metropolitana, met daarin de graven van enkele belangrijke generaals van de onafhankelijkheidsstrijd. Hier vind ook meerdere keren per dag een wisseling van de wacht plaats. Volgende toeristische trekpleister is een boot van de Argentijnse marine dat in de haven ligt. De boot valt bijna van ellende uit elkaar en overal zit 5 lagen verf overheen....Snel aan het bier met patat!

Andere toeristische trekpleister is de wijk Caminito / La Boca. Natuurlijk bekend van de voetbalclub Boca Juniors, maar ook vanwege de gekleurde huisjes en de tango tentjes. Wat Steef betreft een grote tourist-trap. Geef drie straten van een buurtje opdracht om de voorkant van hun huizen in een leuk kleurtje te schilderen en voila, een nieuwe toeristische trekpleister. Enige opvallende van deze buurt zijn de bloedmooie muurschilderingen over de Dwaze Moeders en de tepels als gebakken eieren van onze volslanke serveerster bij het tango café, waar we 22 x gevraagd worden of we toch niet een dansje willen wagen....

Had ik al gemeld dat wijn drinken met lekkere kaasjes (kleine zoektocht zeker waard) prima te doen is op 14 hoog met de skyline van BA voor je neus. De witte Torrontes wijn is de absolute favoriet. Het is zo lekker om even weer eens zelf te koken. We hebben bijna elke avond zelf gekookt, maar natuurlijk zijn we ook een paar keer uit eten geweest om van de heerlijke Argentijnse steaks met chimichurri te genieten!

Als echte toeristen brengen we ook nog een bezoekje aan het Roze Huis, het presidentieel paleis, welke alleen tijdens weekeinden en feestdagen geopend is voor publiek. Ook hier kom je weer verwijzingen tegen van Evita Peron. Leuk is het ook om even een bezoekje te brengen aan de werkkamer van de huidige presidente Cristina Fernández de Kirchner. Foto´s van de kinders op tafel, zeg maar.

Een ander onlosmakelijk onderdeel van de Argentijnse cultuur is polo. Naar verluid is er op zondagen altijd in de middag een polowedstrijd, dus we gaan een kijkje nemen. Bij aankomst blijkt dat er geen polo wedstrijd is, de naastgelegen paarden renbaan ook gesloten is en als beide open waren geweest we niet naar binnen hadden gemogen in onze korte broekies en slippers. Helaas, we lopen door naar het Vondelpark van BA en sluiten uiteindelijk af in San Telmo op de zondag markt. Ryan en Corine komen eten ( je hebt een luxueus appartement of je hebt het niet...) dus we hebben al het een en ander in huis gehaald. We lopen nog even de San Telmo markt op waarna de weergoden besluiten om een complete wolkbreuk boven ons hoofd los te laten. De gemiddelde surfer zou schuimbekkend hier rondgelopen hebben, vol jaloezie over de golfslag die hier door de straatjes ging.

Op de maandagen heb je altijd La Bomba de Tiempo, een plaatselijke percussie drum groep die optreedt op een binnenplein midden in BA. Denk aan up tempo trommel muziek dat je al snel laat springen. Wat een top band! Hier vind je ook zo´n beetje elke toerist in BA terug. Erg leuk, aanrader!

We zouden in totaal 2 weken Spaans les hebben. Omdat wij in de tweede week al op vrijdag weggaan en er daarnaast ook nog eens twee officiële vrije dagen zijn voor het carnaval, krijgen we de tweede week extra veel les op 3 dagen. Van 9 uur´s ochtends tot 3 uur in de middag en vervolgens nog eens 2 uur privé les thuis. Dus het Spaans wordt er even in geramd!

Na twee weken Buenos Aires kunnen we toch wel zeggen dat de stad ons hart gestolen heeft. Er hangt een heerlijke sfeer in de stad. Het is er heerlijk warm, de mensen zijn ontzettend vriendelijk, de wijnen zijn fantastisch, het eten nog lekkerder en we hebben echt even in deze topstad gewoond op een plek die onze stoutste dromen overtrof.