Peru met o.a. het magische Machu Picchu! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van jip-pie - WaarBenJij.nu Peru met o.a. het magische Machu Picchu! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van jip-pie - WaarBenJij.nu

Peru met o.a. het magische Machu Picchu!

Door: 17 maart tm 29 maart 2013

29 Maart 2013 | Peru, Cuzco

Vanuit Copacobana rijden we een kleine 10 minuten en dan worden we alweer de bus uitgezet om de grens met Peru over te steken. Hier betekent dat een exit stempeltje halen aan de Boliviaanse zijde en dan 100 meter doorlopen voor een nieuw stempeltje aan de Peruaanse zijde. Vervolgens stap je weer op dezelfde bus om in zo´n 4 uurtjes naar onze nieuwe bestemming te rijden.

Ons doel in Peru is Cusco en de Machu Picchu, maar een rechtstreekse busrit van Copacabana naar Cusco is ongeveer 12 uur, dus we lassen een tussenstop in bij het plaatsje Puno wat ook aan het Titicaca meer ligt. We verblijven in het Santa Maria Inn, een hotel direct langs een spoorlijn en met direct bedoel ik zo´n beetje op het spoor... Als je de deur uitstapt struikel je zowat over de rails. Daarnaast ligt de hele straat open voor een complete verbouwing aan de riolering verbouwing, dus het is lekker door de modder stampen. Na aankomst belanden we voor een borrel bij Kamizaraky Rock Pub, een gezellige tent met heerlijke steenoven pizza's op het menu.

De volgende dag een beetje door Puno gewandeld, met ook hier en daar een pleintje met een belangrijke generaal uit de 18e eeuw en een grappig museum over cocabladeren & folkloristische kleding (bijzondere combinatie!). Uiteindelijk belanden we in een internet café om onze verdere reisplannen te regelen. Tickets voor het vliegtuig van Cusco naar Lima worden geboekt via een leuke regeling. Via internet is het voor buitenlanders namelijk niet mogelijk te betalen, onze creditcards worden niet geaccepteerd en tevens betaal je als buitenlander de volle mep. Peruanen daarentegen zijn ongeveer de helft van de prijs kwijt. Met een tip uit onze reisbijbel boeken we uiteindelijk zoals de Peruanen en storten bij een van de lokale banken het geld op de rekening van de vliegtuigmaatschappij et voila: vliegtickets voor een Peruaans prijsje!

Een noemenswaardige culture shock was overigens het meest moderne foodcourt/bioscoop/supermarkt/themepark complex die we in de afgelopen jaren hebben gezien. Compleet surrealistisch om dat daar te zien en nog geen 50 meter van ons hotel vandaan. Eindelijk weer eens een potje pindakaas (extra crunchy!) kunnen scoren en sinds tijden weer eens naar de bioscoop geweest. Django Unchained van Quentin Tarantino met Spaanse ondertiteling, wat een topfilm! We hadden allebei het gevoel dat als we de bioscoop zouden verlaten we uiteindelijk weer bij de Arena Boulevard zouden uitstappen, wat een modern ding!

Vanuit Puno wilden we een lokale bus naar Cusco pakken, maar dat was tot onze verbazing niet mogelijk. Als toerist kun je blijkbaar alleen middels een toeristenbus naar Cusco komen. We boeken een busticket voor de Inka Express Bus. Een busrit van zo’n 10 uur, maar onderweg stop je bij verschillende interessante bezienswaardigheden. De eerste stop is Museo Inka Aymara of Pukara. In dit museum krijg je de nodige mummies te zien en wordt uitgebreid stilgestaan bij de verschillende culturen/volken die hebben geleefd in het gebied. Natuurlijk is de hoofdmoot de Inka´s.

Vervolgens gaan we naar het archeologhisch centrum Raqchi. Dit was een van de grotere Inka steden in vroeger tijden. Er staan nog diverse grote muren van gebouwen waaronder de grote tempel. Deze tempel was van groot belang voor de Inka´s. De stad heeft een grote muur die over de heuvels om de stad loopt om het te beschermen tegen indringers. De Inka´s waren zo gek nog niet. Straten liggen precies in lijn met de midzomer zon, als die om 12 uur 's middags scheen op de 21e van juni, dan stond die kaarsrecht boven de hoofdstraat. Het is nog een steeds een raadsel hoe die Inka´s dat allemaal wisten. In de ruïnes vind je ook grote graansilo´s terug. Kortom: slimme jongens!

Daarna gaan we naar de La Raya Pass. Dit is een vallei waar de weg doorheen loopt, maar met een fenomenaal uitzicht op de omringende bergtoppen. Dit deed zeker weer denken aan de vergezichten van Bolivia. Als laatste halte doen we Andahuaylillas aan, een klein plaatsje ongeveer 20 minuten bij Cusco vandaan. Niet echt een noemenswaardig plaatsje maar de kerk die er staat wordt ook wel de Sixtijnse kapel van Zuid-Amerika genoemd. Fenomenale plafond schilderingen en overal goud. Die katholieken hielden nogal van wat opsmuk! Uiteindelijk komen we rond 5 uur 's middags aan in Cusco.

Als je je tas inpakt en je hotel verlaat is het altijd handig om nog even te checken of je alles hebt meegenomen. Aangezien een van ons de aanpak heeft van een eekhoorn: verberg je spullen zo goed dat je ze later niet meer terug kunt vinden, kwamen wij er in de bus van Puno naar Cusco achter dat onze twee tablets (Chi-pads ;-) nog heerlijk rustig in het nachtkastje lagen in Puno... altijd handig! Dankzij een zeer aardige tourguide van de Inka Express Bus, die direct een telefoontje pleegde naar het hotel in Puno, werden de tablets de volgende dag met de bus in Cusco afgeleverd. Pfffffffffffffffffffffffffffffff mazzelaars zijn we toch ook!

In Cusco hebben we een hotelletje geboekt net buiten het centrum. Het hotel is van Mercedes, een uiterst vriendelijke dame, die ons de komende dagen meehelpt met alles om en rond deze stad. Cusco is natuurlijk de opmaat naar Machu Picchu. De Machu Picchu is een oude Incastad in de buurt van Cusco. Omdat de Spanjaarden bij de verovering van Zuid-Amerika deze stad niet hebben gevonden, is hij gespaard gebleven en is er nog veel van de Inca-beschaving te vinden. Machu Picchu ligt op een afgelegen plek hoog in de bergen waardoor de oude Inca`s een paar dagen over een steil pad moesten lopen om er te komen. Een wereldwonder puur sang, zeker gezien de grootte en de hoogte van deze stad! De oude Inca stad bestaat uit een plein, een woongedeelte, een kazerne en tempels, onder andere voor de zonne- en de maangodin. De stad is in een bergwand uitgehakt en beslaat een gebied van ongeveer 13 km2.

Je kunt Machu Picchu via een reisbureau boeken, maar wij besluiten om het zelf te regelen. De oude Inca stad ligt ongeveer 50 kilometer van Cusco vandaan en is alleen per trein te bereiken. Je begint met het kopen van een toegangskaartje tot de Machu Picchu. Dit kun je kopen via een Peruaanse overheids website, hetgeen al een kleine crime is. Ook nu is het niet mogelijk om middels een buitenlandse creditcard te betalen dus we maken een reservering welke we ergens bij een betaalkantoor in Cusco dienen te betalen. De trein naar Aquas Calientes (dit ligt aan de voet van Machu Picchu) moet ook geregeld worden en de kaartjes voor de busrit naar boven. De treinkaartjes kunnen oplopen tot ongeveer 200 dollar per persoon voor een enkeltje. Wij besluiten om eerst met openbaar vervoer naar Ollantaytambo te gaan, een stadje halverwege en vervolgens daar de trein te pakken naar Aquas Caliente, dat scheelde toch weer wat centen.

Bij aankomst in Cusco worden wij door Mercedes geïnformeerd dat we onze reservering allang hadden moeten betalen en dat deze alweer verlopen was. In allerijl regelt zij alsnog een reservering en duiken we de taxi in om naar het betaalkantoor te gaan, maar helaas deze was al gesloten. De volgende ochtend proberen we het opnieuw en dit keer lukt het gelukkig wel. We boeken er gelijk ook de Machu Picchu Montana bij, dit is een berg naast de Machu Picchu welke een fantastisch uitzicht geeft op de oude ruïnes.

Cusco is een fenomenale stad. Voordat de stad in de 16e eeuw door de Spaanse conquistadores werd veroverd, was het de hoofdstad van het Rijk van de Inca, Tawantinsuyu ("Het land van de vier windstreken") genaamd. Cusco was van dit rijk de hoofdstad en het culturele centrum. De Inca’s gaven de stad de vorm van een poema en ze bouwden vele tempels zoals die voor de zonnegod Inti en de maangodin Quilla. Behalve de hoofdstad was Cusco voor de Inca’s namelijk ook een heilige stad. Zij meenden dat dit de plek was waarvan de zoon van de zon (Manco Capac) en de dochter van de maan (Mama Ocllo) na een lange zoektocht vanaf het Titicacameer (waar zij door zon en maan op de wereld waren gezet) besloten dat het vruchtbaar genoeg was om er te blijven en waar vervolgens het Rijk van de Inca geboren werd.

In Cusco vind je nog oude gebouwen en oude muren van het Inca-rijk, maar meer nog de het koloniale van Spanje. Prachtige straten, pleinen, kerken en gekleurde huizen. We verkennen de stad en haar leuke kleine straatjes en komen uiteindelijk bij een heerlijk restaurant terecht: La Ciciolina. Damn wat hebben we daar lekker gegeten!

Na twee dagen Cusco vertrekken we naar Ollantaytambo. De heilige vallei van de Inca's of het heilige dal van de Inca's is een vallei in de Peruaanse Andes. Ollantaytambo is de plek waar de hogepriesters van Cusco leefden. Je vindt hier ook nog een aantal indrukwekkende ruïnes van forten langs de bergwanden. Super gaaf om naar boven te klimmen voor de mooie uitzichten! De volgende dag nemen we de trein naar Aquas Calientes, een stadje wat puur ingesteld is op toeristen en iedereen blijft hier vaak maar 1 tot max 2 dagen. Hostels en restaurantjes zo ver het oog reikt!

Om Macchu Picchu zo mooi mogelijk te beleven raden ze je aan om nog voor zonsopgang naar boven te gaan. Wij stappen om kwart voor 6 's ochtends op de bus, een vrij stijle busrit naar boven met wolken die tussen de bergen blijft hangen. Boven aangekomen zie je eindelijk de langverwachte Macchu Picchu, een wereldwonder met recht! Omdat we een kaartje voor de Montana hebben beginnen we direct om 07.00 uur aan de klim naar boven.

We hebben nog 3 mensen die voor ons naar boven zijn gegaan en de klim is zeer pittig en duurt ongeveer anderhalf uur. Wat een beproeving! Met stenen hebben ze een pad aangelegd dat leidt naar de top van de berg die een gaaf uitzicht geeft over Machu Picchu. Na anderhalf uur langs smalle bergtrappetjes gelopen te hebben (leuk voor je hoogtevrees) komen we uiteindelijk als nummer 2 en 3 boven. Een Canadees was ons net even te snel af, maar wat een beloning! Een supergaaf uitzicht op ruim 3000 meter hoogte met wolken die nog steeds tussen de bergen blijven hangen en de Machu Picchu ook nog grotendeels in het wolkendek. We blijven ongeveer een uur boven op de berg en het is een magisch gezicht als uiteindelijk de bewolking wegtrekt en je Macchu Picchu ziet liggen. Je voelt je net een ontdekkingsreiziger!

Uiteindelijk klauteren we weer naar beneden en bezoeken we ruïnes nog verder. Er komen hier massa´s toeristen, waardoor de trip naar Montana echt een unieke ervaring was (niet zoveel mensen doen dat namelijk). Machu Picchu moet je echt geweest zijn om de impact ervan te realiseren.
Na nog enkele uren daar rondgelopen te hebben besluiten we weer naar beneden te gaan en we gaan dezelfde middag weer terug naar Cusco. Druk, maar een waanzinnig mooie dag afgesloten met een (heerlijk!!!!!!) diner bij La Cicolina en een laatste overnachting bij Mercedes.

Toen van Cusco naar Lima, de hoofdstad van Peru. Het was nog even spannend omdat we dit vliegticket dus op de "Peruaanse manier" hadden aangeschaft zat er een mogelijkheid in dat we bij het inchecken alsnog de volle mep moesten betalen. We hebben geluk en krijgen zelfs nog een lunch aangeboden omdat het vliegtuig een uur later vertrekt.

In Lima hadden we een hostel geboekt in het historische centrum van de stad. 1900 Backpackers Hostel bevond zich in een groot oud herenhuis een beetje Amsterdamse school stijl. Prachtig pand op een hele goede locatie. In Lima zijn ook mega grote en moderne shoppingmalls te vinden. Zo modern hadden wij Peru eigenlijk niet verwacht. Het historische centrum heeft veel imposante koloniale gebouwen, kerken en de welbekende pleinen met standbeelden van mannen op paarden. Verder is er niet heel veel meer te beleven.

Qua eten maken we voor de lunch zelf een heerlijke salade klaar en 's avond doen we ons teniet aan echt heerlijk sushi! De kwaliteit van de keukens in Peru is zo slecht nog niet (behalve dan de cavia's op het menu..) Na twee nachten in het historische deel van de stad, vertrokken we richting het strand van Lima. We gingen voor 3 nachten naar de wijk Miraflores. Een veilige moderne wijk aan de oceaan, waarbij je het idee hebt dat in een andere stad bent. Wel heel erg op de toeristen gericht, maar een prima plek voor ons om ff te relaxen. We zien en beleven zoveel dingen tijdens deze reis, dat je soms gewoon ff zin hebt om niks te doen (hoe gek dat ook klinkt!)

We doen hier eigenlijk niet veel meer dan lekker (uit)slapen, beetje rondlopen, foto's uploaden, blog bijwerken, film kijken en lekker eten, vooral veeeel sushi want deze is hier zo lekker! Het strand ligt aan een klif en is niet echt een strand om lekker te relaxen, dus anders dan de mooie zonsondergang daar bekijken doen we niet. We hebben een heel fijn hotelletje, een soort questhouse, wat het gevoel van thuis geeft. Muy bien!