Brasil oh la la la la la la la... - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van jip-pie - WaarBenJij.nu Brasil oh la la la la la la la... - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van jip-pie - WaarBenJij.nu

Brasil oh la la la la la la la...

Door: 11 jan tm 25 jan 2013

12 Januari 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Even een korte omschrijving wat we in Brazilië gaan doen:
We vliegen van New York met TAM airlines naar Sau Paulo, hier blijven we een paar dagen en dan gaan we met de bus naar Rio de Janeiro, daarna zakken we via de kustlijn van Brazilië richting het zuiden, waar we uiteindelijk de grens over gaan naar Uruguay. Wij zijn ongeveer 3 weken in Brazilië :-)

Sau Paulo...wij zeggen snel weer vergeten... wij vonden het een grauwe stad. Veel gebouwen waren vervallen, veel afval op straat en onder ieder viaduct/brug zaten zwervers. Nu zat het weer ook niet zo mee, het regende veel dus dat helpt ook niet echt.. We zaten wel in een goed hotel, maar het werd ons wel duidelijk gemaakt om "s avonds laat niet zomaar de straat op te gaan.

We zaten in de buurt van het centrum, althans als je dat het centrum kun noemen in een van de grootste steden ter wereld! De stad telt maar liefst 19 miljoen inwoners. We zaten in ieder geval in de buurt van de trots van de stad Teatro Municipal een prachtig theatergebouw. Verder zijn we in de stad gaan rondlopen (lees beetje verdwaald...) en hebben we wat gewinkeld. Het zonnetje waar we zo op gehoopt hadden liet zich helaas niet zien, het heeft bijna alleen maar geregend en hard ook!

Nu hadden wij al gelezen dat Sao Paulo de gastronomische hoofdstad van is van Latijns America. Er stond een leuk artikel in de Lonely Planet dat je in Sau Paulo de beste pizza"s ter wereld kunt eten en dat je de stad niet mag verlaten zonder dit geprobeerd te hebben. Let overigens maar niet op de dubbele komma"s... handig zo"n buitenland toetsenbord, kan de enkele komma niet vinden...

In het artikel stond dat je naar restaurant Braz moest gaan en dat het je doet vergeten dat pizza"s oorspronkelijk uit Italië komen. Daarnaast gaven ze als tip, net als de Brazilianen, een vers getapt biertje Chopp te bestellen en als voorgerecht een warm worstenbroodje welke je in de pittige olijfolie kunt dippen. Damn (!!!) wat hebben wij daar lekker gegeten en wat een geweldig tent!

Er blijkt een hele grote populatie Italianen in Sau Paulo te wonen, hierdoor zijn er ook veel Italiaanse restaurants. Op de menukaart van Braz stond dat ieder kok bij Braz een speciale "opleiding" krijgt door koks die uit Napels Italië worden overgevlogen. Tja en die pizza... dit was echt de lekkerste tot nu toe! Tot het gaatje allebei... Het was nog niet eens alleen het eten het betrof de hele entourage. Obers in witte pakken met zwarte strikjes, die elke pizzapunt opnieuw uit serveerden (de pizza werd tussen de punten door warm gehouden...) en ga zo maar door. Een echte belevenis en voor ons een leuke afsluiter van het grauwe Sau Paulo.

Op naar Rio de Janeiro!

Een busreis van 6 uur.. nou een busreis op stand! Dit was gewoon firstclass reizen in een super deluxe bus met mega grote stoelen die bijna tot lig stand konden, dvd schermpje, dekentje, eetpakketje en gratis wifi aan boord, bueno!

Rio is geweldig! Gelijk al een heel andere vibe dan Sao Paulo en de zon en het strand hielp daar natuurlijk aan mee. We zaten in een hotel bij Flamingo beach een rustig strand vergeleken met de Copacabana. Ook hier zijn we lekker gaan rondlopen, door de branding op naar Sugar Leaf Mountain (Suikerbroodberg) wat zich op een 396 meter hoge bergtop bevindt. De berg is te bereiken via een kabelbaan en biedt een fantastisch uitzicht over de stad.

En toen de Copa, Copacabana! Niet een fantastisch mooi strand, maar wel leuk om er een keer geweest te zijn. Do not start singing the song, want hij blijft de hele dag hangen! Natuurlijk zijn we ook naar het Christusbeeld (Corcovado Mountain) geweest, welke via een treintje te bereiken is. Imposant, kunnen niet anders zeggen en ook hier een prachtig uitzicht over Rio.

Met ons nieuwe reisdoel in het vooruitzicht, het eiland Florianapolis, moesten we nog een nachtje bijboeken in Rio en in hetzelfde hotel moesten we opeens veel meer betalen en sowieso zijn de hotels erg duur in Rio. Na enig speurwerk op internet uiteindelijk een leuk hostel gevonden in een koloniale wijk Santa Teresa, waar vroeger de rijke "Cariocas" (fervente strandgangers) ooit hun zomerhuizen bouwden. Een wijk bovenop een berg met wederom een mooi uitzicht over de stad. Enige nadeel bleek later dat het zo stijl omhoog lag dat er maar weinig taxichauffeurs de klim met hun auto wilden maken. Dat is dan best spannend als je een taxi nodig hebt om 06.30 uur "s ochtends om naar het vliegveld te gaan. Resultaat, geen taxi te krijgen.. Tja en dan zul je wel moeten lopen met alle bagage door de wijken van Rio vroeg in de ochtend... Thank god was het al licht buiten en berg afwaarts!!!

• 30 Januari 2013 - 22:22

Nel:

Heerlijk door jullie verhalen,en foto's reis ik echt met jullie mee!!!